سفیر عدالت
سفیر عدالت
هنری - فرهنگی
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 دی 1392برچسب:وقتی نویسنده مسیحی مسلمان شد, توسط amir |

تدبر در قرآن و محبت به اهل بیت(ع)،شاه کلید سبک زندگی اسلامی

 

وقتی نویسنده مسیحی، شیفتة امام حسین(ع) می شود

 

 

ماه محرم ، ماه انس، ارتباط و پیوند با سید و سالار شهیدان است. داستان کربلا ، یک فرهنگ و یک رود جاری است. پیامبر اکرم(ص) زمانی که امام حسین (ع) به دنیا آمده بودند قنداق آن حضرت را در آغوش گرفته و گریه کردند و در پاسخ به دلیل گریه شان ماجرای کربلا را برای دخترشان تعریف نمودند. حضرت زهرا(س) از رسول اکرم(ص) سوال نمودند چه کسانی برای حسین من عزا می گیرند؟

 

پیامبر خدا خطاب به دخترشان فرمودند: نسل در نسل هر سال عزای حسین(ع) را تجدید می کنند.

 

به چه دلیلی هر سال باید برای واقعه کربلا عزاداری کنیم؟

 

با مراجعه به آیات قرآن می توانیم به این سوال پاسخ دهیم؛ خداوند متعال در سوره های هود ،حج و شوری به این سوال پاسخ داده است. خداوند در آیه120 سوره هود می فرماید: «وَ کُلّاً نَقُصُّ عَلُیکَ مِن اَنباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ به فُؤادَکَ»

 

"ما سرگذشت همه پیامبران را برای تو شرح می دهیم تا به وسیله آن قلبت را آرامش بخشیم.(و اراده ات قوی گردد)

 

4 دلیل بر اهمیت قصه های قرآنی

 

خداوند در قرآن کریم 270 قصه را بیان نموده است که بر خلاف نظر بعضی از کارشناسان به اصطلاح دینی که این قصه ها را سمبلیک می دانند تمامی این داستان ها حقیقی و واقعی می باشد لذا خداوند دانا به چهار دلیل این قصه ها را در کتاب با عظمت و اهمیت کلام الله مجید بیان نموده است.

 

دلیل اول آنکه بیان این قصه ها باعث محکم شدن دل ها و قوت قلب می شود. چرا که در داستان حضرت موسی با فرعون که 700 آیه از قرآن کریم را شامل می شود؛ حضرت موسی و بنی اسرائیل میان دریا و شمشیر دشمنان قرار گرفته بودند و قوم بنی اسرائیل کار را تمام شده می دانستند اما خداوند متعال دریا را برای آنان شکافت و یا در داستان غار ثور خداوند به ما می گوید که اگر در پناه غار از هجوم دشمن بیمناک بودی نترس زیرا خداوند قادر است که با تار عنکبوتی دشمنانت را دور کند.  دلیل دوم آنکه در هر داستانی یک درس و یک حق بیان می شود ؛ در داستان حضرت یوسف خداوند درس عفت و پاکدامنی برای جوانان، درس گریز از گناه  و تحمل را می آموزد.

 

دلیل سوم موعظه است اینکه حواسمان را جمع کنیم شیطان توانست حضرت آدم را هم از راه به در کند. خداوند چطور آتش نمرود را بر ابراهیم خلیل الله سرد کرد؟ و ...

 

و دلیل چهارم آنکه داستان های قرآنی تذکر و یادآوری است برای ما تا از قصه های حقیقی عبرت بگیریم.

 

می خواهم در قرآن تدبر کنم

 

"حبیب ابن مظاهر" هر روز یک ختم قرآن می نمود و می گفت که می توانم بیش از یک ختم هم بخوانم اما می خواهم در قرآن تدبر کنم.  بنابراین آشنایی با  قصه های قرآنی و تدبر در آیات قرآن کریم می بایست در سبک زندگی اسلامی دارای جایگاه ارزشمند و با اهمیتی باشد تا با بهره گیری از این  کتاب آسمانی  بتوانبم به سعادت اخروی دست یابیم.

 

تکریم مجالس امام حسین(ع) و تقوی الهی

 

خداوند در سوره حج آیه 32 می فرماید: «ذلِکَ وَ مَن یُعَظِّم شَعآئِرَ اللهِ فَاِنَّها مِن تَقوَی القُلوب»

 

"هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دل های آنها است".

 

ریخته شدن خون ولیِ خدا در یک سرزمین با آن رجزها و موعظه ها از شعائر الهی  است. شعائر الهی، نشانه های الهی می باشند؛ صفا و مروه، قربانی کردن، مشعر الحرام و مجالس امام حسین(ع) جزو شعائر الهی می باشند که باید مورد تکریم قرار گیرند و هر کس که نشانه های الهی را تجلیل کند، خداوند قادر متعال تقوای الهی را به او عنایت می فرماید.

 

این قربی چه کسانی هستند؟

 

من هیچ پاداشی از شما برای رسالتم درخواست نمی کنم جز دوست داشتن نزدیکانم (اهل بیتم) و هر کس کار نیکی انجام دهد، بر نیکی اش می افزاییم چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است(سوره شورا آیه 23)

 

بنی امیه وقتی خاندان پیامبر ر ا به شام آوردند پیرمردی جلو آمد و شروع به ناسزا گفتن کرد امام سجاد (ع) به او فرمودند که ای پیرمرد کافری یا مسلمان؟ گفت : مسلمانم . حضرت فرمودند: آیا قرآن را بلدی؟ گفت: بله که بلدم. فرمودند آیا آیه «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏»را خوانده ای؟ این قربی چه کسانی هستند؟

 

مردم هر روز صدقه بدهید؛ صدقه زبانی و صدقه قلبی

 

حضرت رسول (ص)  در مسجد خطاب به مردم فرمودند: که مردم هر روز صدقه بدهید؛ صدقه زبانی و صدقه قلبی، از حضرت سوال شد منظور از صدقه قلبی و صدقه زبانی چیست؟ ایشان فرمودند؛ صدقه قلبی، محبت فرزندان من است که در دل های شما می باشد. صدقه زبانی نیز صلوات بر محمد و آل محمد(ص)  است. برگزاری مجلس عزاداری سید الشهدا(ع) یاد امام حسین(ع) را زنده نگه می دارد و این زنده نگه داشتن یاد آن حضرت با ذکر و سخنرانی و سینه زنی نشانه کوچکی از محبت به آن امام مظلوم است که حضرت رسول اکرم (ص) از ما خواسته اند.

 

قبر حسین علامتی است که تا قیامت کهنه نمی شود

 

امام حسین (ع) با 72 تن از یارانش در مقابل 30000  نفر از سپاهیان دشمن قرار می گیرد و حماسه عاشورا را می آفریند، مردم دنیا تا به امروز  هم چنان تحت تاثیر آن حماسه بی نظیر قرار می گیرند؛ چنانچه این واقعه عظیم مسیحیان عالم را نیز به اندیشه وا داشته است. به طوری که دانشمندان مسیحی کتابی با عنوان "امام حسین در اندیشه مسیحی" را تالیف نموده اند. "آنتوان بارا" نویسنده مسیحی اینگونه درباره امام حسین(ع) می گوید: «قبر حسین علامتی است که تا قیامت کهنه نمی شود.»

 

منبع : هفته نامه 9 دی شماره 126


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.